Mail ontvangen terwijl server offline is

Bugged

New member
Hi,

Ik had een tussen 14u en 14u30 geprobeerd mijn mail te bereiken (gehost op reseller 1 van o2x), maar de webmail (en de rest van mn site) laadde niet of er kwam een Cloudflare 502 Bad Gateway pagina tevoorschijn.

Echter heb ik in die tijd mogelijk een belangrijke mail gehad over mijn issue bij Dell met betalingsgegevens, maar die staat niet in de mail. Mogelijk is die mail nog niet verstuurd, maar ik vroeg me af wat er gebeurt met mail als de ontvangende mailserver plat ligt. Of was t enkel een hickupje van de webserver en heeft de mailserver geen problemen gehad? In dat geval moet ik even bellen of de mail al is verzonden.

Wie o wie kan me dit vertellen?
biggrin.gif
 

Aarclay

Active member
Ik ben niet bekend bij de situatie in on2xs. Maar beheer je jouw DNS via de site van one2xs zelf? Zo ja, staat daar een MX-record of zelfs meerderen?
 

Bugged

New member
Daar staat één MX-record met mail.domeinnaam.nl, DNS wordt via Cloudflare geregeld. Daarnaast is er een TXT-record met de inhoud "v=spf1 a mx ip4:5.2.65.162 ~all".
 

Dylan

<script>
Daarom zou ik nooit voor belangrijke mailtjes een eigen mailserver gebruiken. Gmail of Outlook ligt er nooit uit.
 
G

Guest

Guest
Als de mailserver bij de eerste delivery niet bereikbaar is, wordt de delivery uitgesteld. Meestal komt er na een paar uur een retry. Afhankelijk van de sturende MTA kan dat soms 48 a 72 uur volgehouden worden.
 

Aarclay

Active member
Als er meerdere MX-servers in staan, dan heb je een fallback. De priority waarde geeft aan welke de voorkeur heeft.
 

Tendmex

Niet meer dan een stokmannetje.
Ik heb vanmiddag ook problemen gehad dat mijn site niet bereikbaar was. Mail is in die tijd wel gewoon aangekomen.
 
G

Guest

Guest
Dylan (link):
Daarom zou ik nooit voor belangrijke mailtjes een eigen mailserver gebruiken. Gmail of Outlook ligt er nooit uit.


"nooit"?
emo.gif


[COLOR= lightgrey]toevoeging op donderdag 11 januari 2018, 10:20:24:[/COLOR]
Like.. Define "nooit" http://downdetector.com/status/gmail
yummie.gif
 

Tendmex

Niet meer dan een stokmannetje.
Jessee (link):

Klik om eerdere quotes te tonen


Dylan (link):
Daarom zou ik nooit voor belangrijke mailtjes een eigen mailserver gebruiken. Gmail of Outlook ligt er nooit uit.






"nooit"?
emo.gif


[COLOR= lightgrey]toevoeging op donderdag 11 januari 2018, 10:20:24:[/COLOR]
Like.. Define "nooit" http://downdetector.com/status/gmail
yummie.gif




Nee want als er fysiek een uitvalt zijn er genoeg die het opvangen. Dat mensen dat niet zo ervaren is hun probleem.
 
G

Guest

Guest
Tendmex (link):

Klik om eerdere quotes te tonen


Jessee (link):

Dylan (link):
Daarom zou ik nooit voor belangrijke mailtjes een eigen mailserver gebruiken. Gmail of Outlook ligt er nooit uit.


"nooit"?
emo.gif


[COLOR= lightgrey]toevoeging op donderdag 11 januari 2018, 10:20:24:[/COLOR]
Like.. Define "nooit" http://downdetector.com/status/gmail
yummie.gif








Nee want als er fysiek een uitvalt zijn er genoeg die het opvangen. Dat mensen dat niet zo ervaren is hun probleem.



Als Google er fysiek uit ligt, dan is Google dus down.
Dat jij het ervaart dat als Google eruit ligt er andere zijn die het overnemen (losstaand dat ik hier geen bal van begrijp...) dat dat wil zeggen dat Google er dan niet uit ligt is bullshit wat mij betreft.

Als Google down is, is Google down.
Dat er "genoeg zijn die het opvangen" veranderd niets aan dat Google down is imho.
 

Luuko

Active member
Jessee (link):

Klik om eerdere quotes te tonen


Tendmex (link):

Jessee (link):

Dylan (link):
Daarom zou ik nooit voor belangrijke mailtjes een eigen mailserver gebruiken. Gmail of Outlook ligt er nooit uit.


"nooit"?
emo.gif


[COLOR= lightgrey]toevoeging op donderdag 11 januari 2018, 10:20:24:[/COLOR]
Like.. Define "nooit" http://downdetector.com/status/gmail
yummie.gif




Nee want als er fysiek een uitvalt zijn er genoeg die het opvangen. Dat mensen dat niet zo ervaren is hun probleem.







Als Google er fysiek uit ligt, dan is Google dus down.
Dat jij het ervaart dat als Google eruit ligt er andere zijn die het overnemen (losstaand dat ik hier geen bal van begrijp...) dat dat wil zeggen dat Google er dan niet uit ligt is bullshit wat mij betreft.

Als Google down is, is Google down.
Dat er "genoeg zijn die het opvangen" veranderd niets aan dat Google down is imho.



Google en down?
emo.gif
 
G

Guest

Guest
De diensten van Google kunnen offline gaan door een storing. YouTube heeft dit minimaal een keer per half jaar. Dat kan ook voor alle ontvangende mailservers van Google zijn. Zelfs op "Google Scale" kan er een incident zijn waardoor de dienst in een (deel) van de wereld niet te bereiken is en dus offline is.
 
G

Guest

Guest
Luuko (link):

Klik om eerdere quotes te tonen


Jessee (link):

Tendmex (link):

Jessee (link):

Dylan (link):
Daarom zou ik nooit voor belangrijke mailtjes een eigen mailserver gebruiken. Gmail of Outlook ligt er nooit uit.


"nooit"?
emo.gif


[COLOR= lightgrey]toevoeging op donderdag 11 januari 2018, 10:20:24:[/COLOR]
Like.. Define "nooit" http://downdetector.com/status/gmail
yummie.gif




Nee want als er fysiek een uitvalt zijn er genoeg die het opvangen. Dat mensen dat niet zo ervaren is hun probleem.



Als Google er fysiek uit ligt, dan is Google dus down.
Dat jij het ervaart dat als Google eruit ligt er andere zijn die het overnemen (losstaand dat ik hier geen bal van begrijp...) dat dat wil zeggen dat Google er dan niet uit ligt is bullshit wat mij betreft.

Als Google down is, is Google down.
Dat er "genoeg zijn die het opvangen" veranderd niets aan dat Google down is imho.







Google en down?
emo.gif




Ik heb eerder hier nog een link gepost...

Jij bent zeker geen developer?
yummie.gif

Want elke developer weet, dat alles eruit kan vallen.
Ook al heb je 3 backup servers, en weet ik veel wat allemaal. Het kan zijn dat er iets niet werkt waardoor je fucked bent.
Er zijn ook complete datacenters die offline gaan.
Dan kan er een stroomstoring zijn, en als er op dat moment een storing is in het UPS systeem. Dan gaan jouw servers niet online blijven.
Tuurlijk, dan kan je een fallback maken naar ander DC, maar wat als je 10 fysieke server locaties (DC) hebt.
En die load balancer daarvoor valt uit? Dan ben je toch offline.

Maar dit gaat nogal off-topic, en beantwoord niet vraag van TS

[COLOR= lightgrey]toevoeging op vrijdag 12 januari 2018, 12:30:36:[/COLOR]
En er kan bijvoorbeeld een storing zijn bij Amsterdam Internet Exchange
 

Dylan

<script>
Jessee (link):

Klik om eerdere quotes te tonen


Dylan (link):
Daarom zou ik nooit voor belangrijke mailtjes een eigen mailserver gebruiken. Gmail of Outlook ligt er nooit uit.






"nooit"?
emo.gif


[COLOR= lightgrey]toevoeging op donderdag 11 januari 2018, 10:20:24:[/COLOR]
Like.. Define "nooit" http://downdetector.com/status/gmail
yummie.gif




emo.gif
de kans dat Google uitvalt is kleiner dan dat je eigen mailserver uitvalt. Dat bedoelde ik meer.
 
G

Guest

Guest
Dylan (link):

Klik om eerdere quotes te tonen


Jessee (link):

Dylan (link):
Daarom zou ik nooit voor belangrijke mailtjes een eigen mailserver gebruiken. Gmail of Outlook ligt er nooit uit.


"nooit"?
emo.gif


[COLOR= lightgrey]toevoeging op donderdag 11 januari 2018, 10:20:24:[/COLOR]
Like.. Define "nooit" http://downdetector.com/status/gmail
yummie.gif








emo.gif
de kans dat Google uitvalt is kleiner dan dat je eigen mailserver uitvalt. Dat bedoelde ik meer.



Precies, maar dat is niet "nooit"
 

Lennard

Active member
Sevvlor (link):
Als de mailserver bij de eerste delivery niet bereikbaar is, wordt de delivery uitgesteld. Meestal komt er na een paar uur een retry. Afhankelijk van de sturende MTA kan dat soms 48 a 72 uur volgehouden worden.
Dit inderdaad. Wanneer de server of de mailservice er uit ligt komt je mail niet aan, maar de mailserver van de verzender zal de mail veelal automatisch opnieuw versturen.

Overigens zal de mailserver vaak nog wel prima werken wanneer je website onbereikbaar is. Apache is wat crash-gevoeliger dan de mailservice, dus als je website het niet doet is de kans groot dat de mail alsnog prima functioneert.
 

Luuko

Active member
Jessee (link):

Klik om eerdere quotes te tonen


Luuko (link):

Jessee (link):

Tendmex (link):

Jessee (link):

Dylan (link):
Daarom zou ik nooit voor belangrijke mailtjes een eigen mailserver gebruiken. Gmail of Outlook ligt er nooit uit.


"nooit"?
emo.gif


[COLOR= lightgrey]toevoeging op donderdag 11 januari 2018, 10:20:24:[/COLOR]
Like.. Define "nooit" http://downdetector.com/status/gmail
yummie.gif




Nee want als er fysiek een uitvalt zijn er genoeg die het opvangen. Dat mensen dat niet zo ervaren is hun probleem.



Als Google er fysiek uit ligt, dan is Google dus down.
Dat jij het ervaart dat als Google eruit ligt er andere zijn die het overnemen (losstaand dat ik hier geen bal van begrijp...) dat dat wil zeggen dat Google er dan niet uit ligt is bullshit wat mij betreft.

Als Google down is, is Google down.
Dat er "genoeg zijn die het opvangen" veranderd niets aan dat Google down is imho.



Google en down?
emo.gif








Ik heb eerder hier nog een link gepost...

Jij bent zeker geen developer?
yummie.gif

Want elke developer weet, dat alles eruit kan vallen.
Ook al heb je 3 backup servers, en weet ik veel wat allemaal. Het kan zijn dat er iets niet werkt waardoor je fucked bent.
Er zijn ook complete datacenters die offline gaan.
Dan kan er een stroomstoring zijn, en als er op dat moment een storing is in het UPS systeem. Dan gaan jouw servers niet online blijven.
Tuurlijk, dan kan je een fallback maken naar ander DC, maar wat als je 10 fysieke server locaties (DC) hebt.
En die load balancer daarvoor valt uit? Dan ben je toch offline.

Maar dit gaat nogal off-topic, en beantwoord niet vraag van TS

[COLOR= lightgrey]toevoeging op vrijdag 12 januari 2018, 12:30:36:[/COLOR]
En er kan bijvoorbeeld een storing zijn bij Amsterdam Internet Exchange



Ik begrijp tuurlijk wel dat het kan.
Maar die kans is kleiner dan dat je dood gaat aan door een vliegtuigcrash
 

August

Test
Ik gebruik de mailserver van one2xs niet meer omdat er teveel downtime is, en ik bang ben dat ik mails mis. Gewoon aan Outlook gekoppeld
spinsmile.gif
 
Bovenaan