Migratie webservers

O

One2xs

Guest
Beste leden,

Vanwege de serverproblemen die zich de afgelopen tijd hebben voorgedaan en de behoefte aan fysieke verplaatsing van de servers en het bijwerken van de software, gaan we alle webservers migreren en updaten.

De bedoeling is dat webserver 3 als eerste overgezet wordt, dat wordt onder voorbehoud morgenavond vanaf 22:30 gedaan. Later volgen webservers 2 en 1 (waarschijnlijk in die volgorde).
Aangezien de servers ook fysiek op een andere plek komen te staan (ze gaan naar Dronten) blijven de IP adressen niet hezelfde. De nameservers blijven wel ongewijzigd, dus zolang je niet met de IP adressen hebt geknoeid moet alles goed komen.

Het migreren zal een paar uur duren, maar de daadwerkelijke downtime kan korter zijn, omdat de server tijdens het maken van backups op de oude server en het importeren op de nieuwe server gewoon online kan blijven. Houd er echter wel rekening mee dat data ná het maken van de backups niet meer wordt meegenomen. Als je er belang bij hebt dat er geen data verloren mag gaan na het maken van de backups, dan zul je zelf je website moeten afsluiten zodra we backups gaan maken. Het wordt in dit topic gemeld zodra dat het geval is.
In de meeste gevallen is dat echter niet nodig en hoef je zelf niets te doen.

Let op! Op de nieuwe servers komt PHP 5.3 te staan en de nieuwste MySQL versie. Houd er rekening mee dat enkele oude functies van PHP niet meer ondersteund worden, en dat je je scripts mogelijk moet aanpassen. Als je scripts netjes en goed geprogrammeerd zijn is de kans heel groot dat je er niets van merkt, en dat je site zelfs iets sneller werkt.
De exacte verschillen tussen PHP 5.2 (de huidige versie) en PHP 5.3 (de nieuwe versie) vind je hier (Engelstalig), maar de beste manier om even te testen of je site het nog doet op PHP 5.3 is door even een lokale server op te zetten zodat je je site op PHP 5.3 kan draaien op je eigen computer. Je kunt hierbij denken aan XAMPP of WampServer.
Als je verder nog vragen hebt over PHP 5.3 dan kun je hier een topic maken of reageren in een bestaand topic.

Als je je site lokaal hebt getest en je komt zoveel problemen tegen dat je ze écht niet kan oplossen voor morgenavond, maak dan even een ticket aan, dan kunnen we je (tijdelijk) overzetten naar een andere server zodat je langer de tijd hebt.

In de post hieronder vind je statusupdates van de migratie(s).
Ga naar Mijn producten om te zien op welke server je pakket staat.

Groet,
one2xs
 
L

Lennard

Guest
webserver 1
nog geen nadere informatie over de migratie bekend
verhuizing volgt waarschijnlijk op de paasdagen of de daaropvolgende week


webserver 2
26-04 22:00 backups zijn gestart
26-04 22:45 backups zijn klaar en overgezet, worden nu uitgepakt
26-04 23:15 uitpakken is klaarrrrr! nameservers e.a. zijn ook aangepast, dus als het goed is ziet men in de loop van de avond/nacht/ochtend de sites vanaf de nieuwe server verschijnen

webserver 3
04-04 23:00 upgrade wordt meteen naar PHP 5.4 gedaan; enige grote nadelen hiervan zijn dat magic quotes en safe mode niet meer ondersteund wordt, maar in PHP 5.3 staat dat standaard al uit, dus dat moet geen probleem zijn
04-04 23:55 webserver is up and running
05-04 00:25 server draait nog goed, nameservers zijn opnieuw ingericht, maar we hebben besloten morgenavond rond de klok van 11 verder te gaan zodat mensen de tijd hebben om nog even hun scrips aan te passen op PHP 5.4

05-04 22:25 backups worden nu gestart
06-04 00:45 we zijn ongeveer op 3/5 van het maken van de backups, voorlopig hebben we nog wat te doen dus...
06-04 03:10 de meeste gebruikers zijn overgezet, er moeten er nog een paar gedaan worden. De subdomeinen werken al, de rest straks ook als het goed is
06-04 03:25 alles is zo goed als klaar, nog een laatste check en dan moet het goed zijn
06-04 03:35 als het goed is werkt alles.. welterusten!

23-04 22:00 backups worden weer gestart
24-04 00:25 backups zijn klaar en overgezet, nu nog uitpakken
24-04 01:10 uitpakken is klaar, als het goed is moet alles weer werken
 
L

Lennard

Guest
Maar dit betekend dus dat de webserver(s) wel even down gaan?
 

Lennard

Active member
Nicknl (link):
Maar dit betekend dus dat de webserver(s) wel even down gaan?
Klopt, namelijk zodra de backups op de nieuwe servers zijn geïmporteerd.
De downtime duurt dan totdat de DNS geüpdate is, wat per persoon verschilt. Als alles volgens plan verloopt is hij pas na 12 uur down, dus veel last hebben de meesten er niet van.
 

Christopher

New member
Prima, bedankt
smile.gif
 
G

Guest

Guest
Mooi zo
biggrin.gif
.

Als je geen PHP5.3 wilt, mag je dan een ticket aanmaken met de vraag om over gezet te worden op een andere server?
(Totdat die ook geüpdated worden).
 

Lennard

Active member
Xjessex (link):
Mooi zo
biggrin.gif
.

Als je geen PHP5.3 wilt, mag je dan een ticket aanmaken met de vraag om over gezet te worden op een andere server?
(Totdat die ook geüpdated worden).
Uiteraard, als het echt niet anders is wel, maar dan ga ik er wel vanuit dat je eerst even kijkt of de fouten op te lossen zijn.
Als er veel fouten in je systeem zitten en ze zijn echt niet op te lossen voor morgen dan zet ik je graag over zodat je langer de tijd hebt.
 
G

Guest

Guest
Lennard (link):

Xjessex (link):
Mooi zo
biggrin.gif
.

Als je geen PHP5.3 wilt, mag je dan een ticket aanmaken met de vraag om over gezet te worden op een andere server?
(Totdat die ook geüpdated worden).
Uiteraard, als het echt niet anders is wel, maar dan ga ik er wel vanuit dat je eerst even kijkt of de fouten op te lossen zijn.
Als er veel fouten in je systeem zitten en ze zijn echt niet op te lossen voor morgen dan zet ik je graag over zodat je langer de tijd hebt.



Was niet echt een vraag specifiek over mij, meer een algemene vraag.., ik heb geen hosting meer op One2xs.. Zit er nog over te denken of ik er weer een zal nemen.., maar denk dat ik nog een keer ga proberen een eigen Linux server op te zetten alleen ik heb nog steeds geen goed controle paneel die naar mijn zin is
sadley.gif
.

Maar bedankt voor je antwoord
biggrin.gif
.
 
V

Verwijderd lid 11930

Guest
Luukvdo (link):
Mooi dat ik juist op server 3 sta
biggrin.gif

Hopelijk gaat alles meteen goed
yummie.gif



Even een back-up maken van de website!
 

Rik

Eindbaas
Forumleiding
Ik sta helaas op S1. Moet dus nog ff wachten voor nieuwe PHP versie
sadley.gif
 

Desire

Active member
Als one2xs backups maken, dan hoeven wij dat toch niet te doen of wel, want heb namelijk nergens plaats meer voor backups.
 

Rik

Eindbaas
Forumleiding
Desire (link):
Als one2xs backups maken, dan hoeven wij dat toch niet te doen of wel, want heb namelijk nergens plaats meer voor backups.


Zelf back-uppen raad ik altijd aan. Maar in theorie hoef je je nergens zorgen over te maken.
 

Antonn

New member
Tussen welke tijd zal hij down zijn? Het langste dat het kan duren aub, dat ik achteraf mijn bestanden niet kwijt ben
wink.gif
 

Rik

Eindbaas
Forumleiding
De downtime wordt rond middernacht verwacht heb ik gehoord. Afhankelijk van de DNS updates kan dit dan een paar uur duren.
 
Bovenaan