Migratie webservers

Lennard

Active member
Je bestanden worden gewoon gebackupt zoals altijd hoor, maar als je het niet vertrouwt dan kun je altijd zelf een backup maken natuurlijk.

De downtime begint op zn vroegst om 22:30 en duurt totdat alles klaar is.
Waarschijnlijk is hij rond 12 uur down totdat de DNS van iedereen is geüpdate, wat een uurtje duurt oid.
 

Wouterr

Wouter de router
Forumleiding
Naja, ik vertrouw lennard/one2xs wel
smile.gif
.. Succes!
 
V

Verwijderd lid 11930

Guest
Rik (link):
Ik sta helaas op S1. Moet dus nog ff wachten voor nieuwe PHP versie
sadley.gif



Dan vraag je toch of je naar S3 mag?
 

Rik

Eindbaas
Forumleiding
Jellesch (link):

Rik (link):
Ik sta helaas op S1. Moet dus nog ff wachten voor nieuwe PHP versie
sadley.gif



Dan vraag je toch of je naar S3 mag?



Ik kom ook op S3
wink.gif
 
V

Verwijderd lid 11930

Guest
Rik (link):

Jellesch (link):

Rik (link):
Ik sta helaas op S1. Moet dus nog ff wachten voor nieuwe PHP versie
sadley.gif



Dan vraag je toch of je naar S3 mag?



Ik kom ook op S3
wink.gif




Top, server 3 gaat wel druk worden want nu wilt iedereen naar S3. Alleen PHP 5.3 heeft een grote buck, binnen 1 seconden kan je de server dan down leggen heb ik ergens gelezen.
 

Rik

Eindbaas
Forumleiding
Jellesch (link):

Rik (link):

Jellesch (link):

Klik om eerdere quotes te tonen


Rik (link):
Ik sta helaas op S1. Moet dus nog ff wachten voor nieuwe PHP versie
sadley.gif







Dan vraag je toch of je naar S3 mag?



Ik kom ook op S3
wink.gif




Top, server 3 gaat wel druk worden want nu wilt iedereen naar S3. Alleen PHP 5.3 heeft een grote buck, binnen 1 seconden kan je de server dan down leggen heb ik ergens gelezen.



PHP 5.3 bestaat nu al een tijdje. Dus lijkt me erg stug.

En nah, zal wel meevallen. Bovendien zetten we niet iedereen over naar S3 denk ik. S2 en S1 volgen namelijk vrij snel. Maar ik heb voor een project 5.3 nodig, dus heb ik dat gewoon netjes gevraagd.
smile.gif
 
V

Verwijderd lid 11930

Guest
Rik (link):

Jellesch (link):

Rik (link):

Klik om eerdere quotes te tonen


Jellesch (link):

Rik (link):
Ik sta helaas op S1. Moet dus nog ff wachten voor nieuwe PHP versie
sadley.gif



Dan vraag je toch of je naar S3 mag?







Ik kom ook op S3
wink.gif




Top, server 3 gaat wel druk worden want nu wilt iedereen naar S3. Alleen PHP 5.3 heeft een grote buck, binnen 1 seconden kan je de server dan down leggen heb ik ergens gelezen.



PHP 5.3 bestaat nu al een tijdje. Dus lijkt me erg stug.

En nah, zal wel meevallen. Bovendien zetten we niet iedereen over naar S3 denk ik. S2 en S1 volgen namelijk vrij snel. Maar ik heb voor een project 5.3 nodig, dus heb ik dat gewoon netjes gevraagd.
smile.gif




PHP 5.4 is beter en het is al uit, ik zal die aanbevelen!
 

Maartenl

New member
Jellesch (link):

Rik (link):

Jellesch (link):

Klik om eerdere quotes te tonen


Rik (link):

Jellesch (link):

Rik (link):
Ik sta helaas op S1. Moet dus nog ff wachten voor nieuwe PHP versie
sadley.gif



Dan vraag je toch of je naar S3 mag?



Ik kom ook op S3
wink.gif








Top, server 3 gaat wel druk worden want nu wilt iedereen naar S3. Alleen PHP 5.3 heeft een grote buck, binnen 1 seconden kan je de server dan down leggen heb ik ergens gelezen.



PHP 5.3 bestaat nu al een tijdje. Dus lijkt me erg stug.

En nah, zal wel meevallen. Bovendien zetten we niet iedereen over naar S3 denk ik. S2 en S1 volgen namelijk vrij snel. Maar ik heb voor een project 5.3 nodig, dus heb ik dat gewoon netjes gevraagd.
smile.gif




PHP 5.4 is beter en het is al uit, ik zal die aanbevelen!


PHP 5.4 is nog niet volledig safe
wink.gif
 
G

Guest

Guest
Jellesch (link):

Rik (link):

Jellesch (link):

Klik om eerdere quotes te tonen


Rik (link):
Ik sta helaas op S1. Moet dus nog ff wachten voor nieuwe PHP versie
sadley.gif







Dan vraag je toch of je naar S3 mag?



Ik kom ook op S3
wink.gif




Top, server 3 gaat wel druk worden want nu wilt iedereen naar S3. Alleen PHP 5.3 heeft een grote buck, binnen 1 seconden kan je de server dan down leggen heb ik ergens gelezen.



Met een klein Python scriptje geloof ik..
Maar dan ligt hij er maar heel even uit, en dat kan op de php-versie die nu op 1,2 en 3 staat ook
emo.gif
 
G

Guest

Guest
Dus eerst S3 en op dezelfde nacht nog S1 en S2?
Trouwens, op php.net staat dat 5.4 wel stable is en dat 5.3 "old stable" is, waarom niet gewoon 5.4 Lennard?
 

Lennard

Active member
Omdat XAMPP en WampServer beide geen 5.4 ondersteunen en mensen dus geen idee kunnen hebben of hun site dan nog wel werkt. Dat is voor mij iig de reden; overstappen naar 5.4 kan altijd nog. Dat was voor mij in ieder geval de reden om geen 5.4 te pakken, misschien dat de hoster nog een andere reden heeft.
 

Rik

Eindbaas
Forumleiding
Maar tussen 5.3 en 5.4 zitten volgens mij niet zoveel veranderingen. Werkt je site op 5.4 niet, dan zal ie ook niet werken op 5.3

Niet dat het mij zoveel uitmaakt. Maar ik zie inderdaad wel dat veel professionele hostings al op 5.4 draaien.
 

Lennard

Active member
Dan zal ik kijken of we kunnen upgraden zodra alle servers gemigreerd zijn, maar nu nog de migraties naar 5.4 doen zie ik niet zo zitten; dan kan die van vanavond al niet doorgaan, en moeten mensen opnieuw kijken of hun site wel met 5.4 overweg kan.

edit; hoster heeft hem een week geleden al op een server geprobeerd, maar daar gaf hij problemen. Het lijkt me dus sowieso niet handig om die nu te pakken. Wellicht over een paar weken als hij stabiel is en alle sites goed draaien.
 

Antonn

New member
Lennard (link):
Dan zal ik kijken of we kunnen upgraden zodra alle servers gemigreerd zijn, maar nu nog de migraties naar 5.4 doen zie ik niet zo zitten; dan kan die van vanavond al niet doorgaan, en moeten mensen opnieuw kijken of hun site wel met 5.4 overweg kan.

edit; hoster heeft hem een week geleden al op een server geprobeerd, maar daar gaf hij problemen. Het lijkt me dus sowieso niet handig om die nu te pakken. Wellicht over een paar weken als hij stabiel is en alle sites goed draaien.


Is het dan niet beter om een paar weken te wachten, en dan op 5.4 over te stappen? Ik denk ook niet dat iemand dat nu al zo dringen nodig zal hebben aangezien er maar weinig verschil is.
 
G

Guest

Guest
5.3 weinig verschil met 5.4?

"Some of the key new features include: traits, a shortened array syntax, a built-in webserver for testing purposes and more. PHP 5.4.0 significantly improves performance, memory footprint and fixes over 100 bugs."

Lennard, wel -1 voor je hoster van die upgrade. Als er problemen zijn met overstappen dan dienen die problemen toch gewoon opgelost te worden?
 

Lennard

Active member
Raaoul (link):
5.3 weinig verschil met 5.4?

"Some of the key new features include: traits, a shortened array syntax, a built-in webserver for testing purposes and more. PHP 5.4.0 significantly improves performance, memory footprint and fixes over 100 bugs."
Ik zeg toch niet dat er weinig verschil is?
Ik zeg juist dat mensen niet kunnen weten of hun site op 5.4 draait, en dat lijkt me toch wel evident, want niemand wordt er vrolijk van als we vanavond 5.4 er op zetten en morgen blijkt de helft van de sites te erorren.
Op shared hosting kun je nou eenmaal niet altijd het nieuwste van het nieuwste draaien omdat je met iedereen rekening moet houden.


Raaoul (link):
Lennard, wel -1 voor je hoster van die upgrade. Als er problemen zijn met overstappen dan dienen die problemen toch gewoon opgelost te worden?
Welke problemen zijn er dan?
Hij zegt dat hij het op een andere server heeft geprobeerd (niet in opdracht van mij en ook niet op (een van) mijn server(s)), en dat het daar niet soepeltjes ging. Een teken dus dat die versie nog niet 100% stabiel is en dat het geen kwaad kan om nog een paar subversies af te wachten voordat we hem er op zetten.

Het is niet zo makkelijk om op shared hosting zulke dingen te upgraden, want persoon A die wil de nieuwste functies meteen gebruiken, en persoon B heeft een grote site die nog half op PHP 5.2 functies draait en die niet alles kan omzetten in zon korte tijd. Je hebt veel verschillende belangen en daarom denk ik dat het beter is dat we eerst 5.3 pakken en als alles goed gaat (het draait stabiel, alle sites zijn aangepast en werken foutloos) dan kunnen we naar 5.4 gaan.
 

Jordy

New member
Fijn, geef er ook niks om als de servers dan even down zijn?
Als het er daardoor een grote deels is opgelost? :)
 

Rik

Eindbaas
Forumleiding
Jordyz (link):
Fijn, geef er ook niks om als de servers dan even down zijn?
Als het er daardoor een grote deels is opgelost? :)


Als het goed is lost het voor S3 in elk geval een hoop op.
 

Lennard

Active member
We pakken toch PHP 5.4 als dat servertechnisch kan. De enige grote nadelen hiervan zijn dat magic quotes en safe mode niet meer ondersteund wordt, maar in PHP 5.3 staat dat standaard al uit, dus dat moet geen probleem zijn. Verder is er qua functionaliteit weinig verdwenen, en zou dat dus geen problemen moeten geven.


toevoeging op 5 april 2012, 00:24:02:
De server draait nog goed, nameservers zijn opnieuw ingericht, maar we hebben besloten morgen verder te gaan zodat mensen de tijd hebben om nog even hun scrips aan te passen op PHP 5.4.
 

Sigyrik

New member
One2xs (link):
23:00 upgrade wordt meteen naar PHP 5.4 gedaan; enige grote nadelen hiervan zijn dat magic quotes en safe mode niet meer ondersteund wordt, maar in PHP 5.3 staat dat standaard al uit, dus dat moet geen probleem zijn
23:55 webserver is up and running
00:25 server draait nog goed, nameservers zijn opnieuw ingericht, maar we hebben besloten morgen verder te gaan zodat mensen de tijd hebben om nog even hun scrips aan te passen op PHP 5.4


eey dit slaat nergens op nu moet je gewoon door gaan met server 1 en 2
 
Bovenaan