Ok, even reactie van mij dan maar.
Ik hoorde het gisteravond maar kon niet meer bij een PC komen, dus vandaar mijn late reactie en vandaar ook dat Luuk op one2xs het grootste gedeelte heeft geregeld (waarvoor dank
).
Uiteraard mijn excuses voor alles, al begrijp ik dat we er weinig aan konden doen om het te voorkomen.
Ik zal even op wat berichten reageren, dat schept vast meer duidelijkheid dan mn eigen verhaal.
Jesse (
link):
Nickjexx (
link):
Want stel nu is alles weg. En die mensen hebben geen backup. Die zullen hoe dan ook niet blij zijn?
Ik denk dat de getroffen slachtoffers sowieso niet blij zijn
Maar goed, daar gaat je site dus...
Weer een les dat je altijd back-ups moet maken.
We gaan er vanuit dat als je een VPS koopt, je kennis van zaken hebt, en je dus ook zelf voor backups kunt zorgen.
Thomx (
link):
Dit verklaard waarom ik mn VPS Vandaag niet gekregen heb dus
ik hoop dat ik hem morgen ontvang
ik vind dit persoonlijk zeer onprofessioneel.
(Liteserver dan)
Stel je hebt een webhosting met klanten erop, of gameservers.
Je kan moeilijk tegen ze zeggen van "Het is Kwijt
"
Als je zelf hosting aanbiedt dan weet je dat backups bijna het belangrijkste van webhosting is, en daar zorg je dan dus ook zelf voor, of je moet vantevoren goed navragen of jouw hoster backups maakt, dan hadden we je ook vertelt dat dat niet het geval is.
Ik zie zelf niet zozeer in wat er onprofessioneel aan is. Liteserver is alles behalve onprofessioneel, maar als je van 6 servers afhankelijk bent is de kans dat er wat fout gaat gewoon ook groter.
Zoals gezegd gaan we er vanuit dat je zelf backups maakt als je dat nodig vindt; al geef ik toe dat dat niet duidelijk genoeg is aangegeven.
Thomx (
link):
Een goede hoster Backupt elke dag all zijn clienten
Dan moet je shared hosting nemen. Bij shared hosting zorgen wij voor backups en die hebben we ook, VPSen worden niet gebackupt omdat we ALLEEN de VPS faciliteren; je zorgt dus zelf voor software, licentiecodes, goede beveiliging..... en backups.
Azdinnn (
link):
Krijgen gedupeerde leden een vergoeding of is dat weer overdreven?
Hoezo weer overdreven? Voor zover ik me kan herinneren hebben we bij elk serverprobleem wat we hebben gehad de betrokken leden (ruim) gecompenseerd, en dit zal nu ook weer het geval zijn uiteraard.
Maar dan niet zozeer voor de verloren data (dat is immers je eigen verantwoordelijkheid) maar meer omdat je een tijdje je VPS kwijt bent en je je besturingssysteem opnieuw moet instellen.
Thomx (
link):
Maar normaal hoort het niet he?
Vooral niet voor zoon bedrijf zoals Liteserver
Ik denk zelf dat hun hebben gekloot aan hun servers.
Alle bestanden kunnen echt niet zomaar weg zijn.
Waarom zou Liteserver of wij "kloten aan onze servers" (om het even in jouw taalgebruik te houden)? Wat hebben wij daaraan?
Het is heus niet zo dat er iemand op vrijdagavond in zn neus zit te peuren en denkt van "wat kan ik nu eens slopen?" en wat bestanden op de VPS server verwijdert.
Raaoul (
link):
Even excuseren aan de mensen die hun data kwijt zijn kan dus niet?
Jullie kopen de VPSen bij ons, one2xs. Luuk is geen beheerder van one2xs en Liteserver heeft niets met jullie te maken (alleen met ons), en Ruben en ik waren nog niet in de gelegenheid om te reageren.
Bovendien is het horen van excuses ook niet het belangrijkste op het moment lijkt me.
Thomx (
link):
Mm ik wacht all een tijdje... Terwel VPS Plek vrij is..
Wanneer zouw ik hem krijgen dan?
Nu gaan de kapotte VPSen even voor zoals je waarschijnlijk snapt.
Samenvatting: Ik snap dat het erg vervelend is allemaal en ik snap ook dat wij niet duidelijk genoeg hebben aangegeven dat je zelf voor backups moet zorgen, want zoals Luuk al zegt is het backupen van een VPS niet zo eenvoudig en aantrekkelijk, en vooral ook kostbaar; en om die redenen hebben we destijds besloten de backup-verantwoordelijkheid bij de leden zelf te leggen aangezien we er vanuit gaan dat leden die een VPS kopen zelf verstand van zaken hebben en dus ook zelf het beste weten wat, hoe, hoevaak en wanneer ze willen backupen. Er komt -uiteraard- zoals gewoonlijk een compensatie, maar prioriteit nummer 1 is het zorgen dat de VPSen van de mensen die daar recht op hebben weer bereikbaar zijn.